۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸

معرفی بهترین رژیم غذایی برای فصل بهار

اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

معرفی بهترین رژیم غذایی برای فصل بهار

غذاهایی میباشند که می‌توانید انها را متناسب با فصل مصرف کنید تا برترین فواید را نصیب بدن خود کنید. ما امروز رژیم غذایی فصل بهار را به شما معرفی می‌کنیم.یکی از عواملی که باعث ایجاد یا تشدید حساسیت در فصل بهار می‌شود، تداخل چند ماده حساسیت‌زا به‌طور همزمان در این فصل هست. به ‌عبارت ساده‌تر،

اگر مجبور به خروج از خانه در روزها و ساعت‌های گرده‌افشانی هستیم، باید بعد از برگشتن به خانه، مواد غذایی‌ای که حساسیت‌زا نیستند، بهره گیری کنیم، نه اینکه بعد از رسیدن به خانه مواد غذایی حساسیت‌زا مثل کیوی یا گوجه‌فرنگی بخوریم.

شناسایی حساسیت‌زاها

برخی افراد، آگاهی چندانی درمورد مواد غذایی حساسیت‌زا ندارند تا با حذف موقت آنها از رژیم بهاره، جلوی ایجاد یا تشدید حساسیت را بگیرند. اگر بخواهیم شایع‌ترین این مواد غذایی را نام ببریم، باید از خربزه که دارای هیستامین بالایی هست و می‌تواند باعث خارش گلو در برخی از افراد شود، شروع کنیم.

مصرف گردو هم می‌تواند تورم لب، حساسیت و خون‌مردگی‌های ریز داخل حفره دهان را برای گروهی از افراد در پی داشته باشد. افراد مبتلا به حساسیت‌های خوراکی، تماسی یا استنشاقی باید در فصل بهار در مصرف خوراکی‌های حساسیت‌زایی مثل کیوی، گوجه‌فرنگی، بادام‌زمینی، انگورهای دارای رنگدانه بنفش «مشهور به انگور شاهی» و سبزی‌های کرکی «مثل گزنه و برخی گونه‌های پونه» هم محتاط باشند

ممنوعیت ویتامین E و روغن ماهی

ویتامین E و روغن ماهی خواص زیادی برای بدن دارند و می‌توانند به حفظ و ارتقای سلامت کمک کنند اما مصرف خودسرانه آنها الگوی تولید برخی از پیش‌واسطه‌های التهابی را در بدن تغییر می‌دهد. در این صورت، استعداد بدن برای رویارویی با غذاها و واکنش نشان دادن در برابر آنها هم تغییر خواهد کرد. پیش‌واسطه‌های التهابی در بدن افراد مبتلا به حساسیت

که خودسرانه از ویتامین E و روغن ماهی بهره گیری می‌کنند، تغییر می‌کند و تا بدن بخواهد خود را با این تغییرات تطبیق بدهد، مدتی طول می‌کشد.در این مدت، حساسیت غذایی در کنار حساسیت فصلی ایجاد خواهد شد. حتی در مواردی ممکن هست فرد به آلرژی هم مبتلا نباشد اما به‌دلیل این مصرف خودسرانه در فصل بهار دچار حساسیت غذایی شود

و آن را به فصل گرده‌افشانی نسبت دهد. به‌طور کلی، نمی‌توانیم ردپای تمام مواد و ترکیب‌های غذایی حساسیت‌زا را در برنامه غذایی خود پیدا و آنها را حذف کنیم اما اگر فردی به تجربه متوجه شد به یک ماده غذایی خاص حساسیت دارد، باید از مصرف آن پرهیز کند.

راه‌حل کمبود میوه‌ها در بهار

برخی افراد از کم بودن تنوع میوه‌ها در فصل بهار شکایت می‌کنند و بر این باورند که این موضوع باعث کاهش دریافت ریزمغذی‌ها می‌شود. هرچند میوه‌ها دارای طعم‌ها و رنگ‌های مختلفی میباشند و می‌توانند ذائقه‌های متفاوت را تامین کنند، اما انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی تقریبا در تمام میوه‌ها وجود دارد و میوه‌هایی خاص،

دارای انواع خاصی از ویتامین‌ها نیستند و کمیابی یا گرانی یک میوه، به ‌هیچ عنوان دلیلی بر غنی‌تر بودن آن از نظر وجود ریزمغذی‌های گوناگون نیست بنابراین می‌توانید در فصل بهار و تا پیش از ورود میوه‌های جدید به بازار، از میوه‌های چهارفصلی مثل سیب، کیوی، موز و… بهره گیری کنید و سبزی‌ها و صیفی‌ها را هم به اندازه کافی در برنامه‌غذایی هرروز خود بگنجانید تا مشکلی از نظر دریافت ریزمغذی‌ها در این فصل برایتان پیش نیاید.

برخی افراد آگاهی چندانی درمورد مواد غذایی حساسیت‌زا ندارند تا با حذف موقت آنها از رژیم بهاره، جلوی ایجاد یا تشدید حساسیت را بگیرند. یکی از مشکلات شایعی که در فصل بهار برای برخی افراد پیش می‌آید، ابتلا به آلرژی بهاره به ‌دلیل آغاز گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان هست. بهتر هست این افراد در فصل بهار، رژیم غذایی مناسبی داشته باشند که کمترین موارد حساسیت را برای آنها ایجاد کند یا باعث پیشگیری از تشدید حساسیت شود.

نکته دیگری که درمورد رژیم غذایی بهاره مطرح هست، کمبود میوه‌ها و متنوع نبودن آنها در این فصل هست. در ادامه بهترین و کم‌عارضه‌ترین رژیم غذایی برای فصل بهار بررسی خواهد شد.وقتی از رژیم بهاره صحبت می‌کنیم، منظور تغییر رژیم غذایی در فصل گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان هست که ممکن هست در برخی نقاط کشور با دقت به اقلیم آنها از اواخر زمستان شروع شود. در برخی از نقاط دیگر کشور چهارفصل‌ ما این رژیم از اواسط بهار آغاز می‌شود.

حساسیت به گرده‌افشانی می‌تواند با پیروی از رژیم غذایی حساسیت‌زا و نامناسب، تشدید شود؛ مثلا مصرف گروهی از ریزمغذی‌ها و مواد غذایی مثل ویتامین E و روغن ماهی باعث تحریک و تشدید حساسیت فصلی می‌شود.