۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸

سلامت و تقویت عضلات لگن با ورزش کگل

اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

سلامت و تقویت عضلات لگن با ورزش کگل

ورزش کگل می تواند به بهبود عملکرد عضلات دیافراگم لگنی که در اثر اضافه وزن، زایمان بالا و بالا رفتن سن ضعیف شده کمک نماید. اگر دیافراگم لگنی به هر علتی عضلات ضعیفی داشته باشد، موجب بی اختیاری در دفع مدفوع و ادرار می گردد. بی اختیاری ادرار شکایت شایعی در زنان است که اثر مهمی بر روی کیفیت زندگی آنان می گذارد.

بی اختیاری ادراری یک ناتوانی جسمی است که با انزوای اجتماعی همراه بوده و به اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس منجر می شود. این عارضه از نظر بهداشت نیز مسأله مهمی بوده و علاوه بر عوارض جسمی، در صورت ادامه دوره بیماری و عدم معالجه می تواند باعث مشکلات روانی گردد.

ورزش های عضلات کف لگن نقش اساسی را در پیشگیری و درمان بی اختیاری ادرار ایفاء می کنند. اساس این ورزش ها بر این استوار است که انقباضات قوی عضلات کف لگن مجرای ادرای (پیشابراه) را بسته و سبب افزایش فشار پیشابراه گردیده و جلوی خروج بی اختیار ادرار را در مواقع افزایش ناگهانی فشار داخل شکم می گیرد.

ورزش های عضلات کف لگن، باعث مهار رفلکسی یا ارادی انقباضات غیر ارادی عضلات مثانه می شود. در موارد زیر، ورزش کگل ممکن است به شما کمک کند:

– نشت یک یا چند قطره ادرار در هنگام عطسه، سرفه و یا خنده

– احساس نیاز شدید و ناگهانی به دفع ادرار مدتی کوتاه بعد از دفع ادرار (بی اختیاری ادراری)

– نشت مدفوع (بی اختیاری مدفوع)

– شما می توانید به منظور پیشگیری از بی اختیاری ادراری، ورزش کگل را در دوران بارداری و یا بعد از زایمان انجام دهید.

– ورزش کگل (همراه با مشاوره و درمان) می تواند به زنانی که در به ارگاسم رسیدن مشکل دارند نیز کمک کند.

اهمیت ورزشِ کگل در بارداری

در دوران بارداری، واژن و ماهیچه‌های لگنی کشش زیادی تحمل می‌کنند و کشیده می شوند، دوظیفه این ماهیچه‌ها حفاظت از رحم، کودک، جفت و روده‌ها و مثانه برای جلوگیری از فشار گرانش و جاذبه زمین است. اگر این ماهیچه‌ها در وضعیت مناسبی قرار نگیرند، مشکلاتی در قبل و بعد از زایمان به وجود می‌آورند.

پزشکان در دوران بارداری این تمرین و ورزش (دیافراگم لگنی یا ورزش کف لگن در بارداری) را، مفید و ضروری می‌دانند،با تمرینات کگل می توان از: عدم کنترل ادرار، شل شدن عضلات واژن، پایین افتادگی رحم جلوگیری کرد. ورزش کگل از بیماری‌هایی همچون بواسیر هموروئید نیز جلوگیری می‌کند تا باعث فشار کمتر بر ماهیچه‌های کف لگن در هنگام زایمان طبیعی شود.

با انجام تمرینات کگل از رابطه جنسی خود لذت بیشتری ببرید

ورزش که بخش مهمی از یک زندگی جنسی موفق است، می‌تواند میل جنسی را تقویت کند، بر لذت عمل جنسی بیافزاید و بهره‌مندی ما را از خوشی‌های آن بیشتر کند. بنابراین، برای ورزش منظم وقت بگذارید تا لذت ببرید. شما ممکن است احساس کنید که میل جنسی شما کم رنگ شده است.

یا چیزهایی که قبلا برای شما لذت آور بوده اکنون ناراحت کننده به نظر می‌رسد. این ورزش در تقویت عضلات اطراف واژن و جلوگیری از پرولاپس یا افتادگی رحم هم موثر است و موجب افزایش کیفیت روابط زناشویی گردد.