۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بهمن ۹, ۱۳۹۸

راه هایی برای داشتن خوابی راحت

بهمن ۹, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

راه هایی برای داشتن خوابی راحت

براساس مطالعه جدید صورت‌گرفته در پنسیلوانیا محققان یافته‌های جدیدی را به خصوص خواب و تغذیه و سلامتی در مجله پزشکی منتشر کرده‌اند. مایکل گرلار، استاد روانپزشکی و عضو مرکز خواب و بیولوژی اعصاب می‌گوید:

اگرچه بسیاری از ما ذاتاً می‌دانیم که رابطه‌ای بین آنچه که می‌خوریم و چگونگی خواب وجود دارد، اما با این حال مطالعات علمی کمی در مورد ارتباط خواب و تغذیه انجام شده است. براساس مطالعات صورت‌گرفته بطور کلی افرادی که بین ۸-۷ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، احساس بهتری دارند و سالم‌تر هستند.

آیا تفاوت‌هایی در رژیم غذایی افرادی که خواب کوتاه‌تر، خواب طولانی‌تر و یا الگوی خواب استاندارد دارند، وجود دارد؟محققان در یک نظرسنجی نمونه‌ای از جمعیت تا سن و شرایط تقریباً یکسانی را انتخاب و سوالاتی را در مورد اطلاعات شخصی پاسخ‌دهندگان جمع‌آوری کرده‌اند. سوالات در مورد شرایط اجتماعی، اقتصادی، رژیم غذایی و سلامتی بود. بطور کلی افرادی که بین ۸-۷ ساعت در طول شب می‌خوابند در رژیم غذایی‌شان در مقایسه با افرادی که خوابشان کمتر یا بیشتر از ۸-۷ ساعت بود، تفاوت وجود داشت. آنان متوجه شدند خواب کوتاه‌مدت و بلندمدت با تنوع غذایی کمتر در ارتباط است.

در این تحقیقات روشن شد مصرف کالری در سه گروه اثر متفاوت دارد. همچنین مصرف پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی در میان سه گروه متفاوت وجود داشت. اما هنگامی که محققان با ابزارهای آماری این مسأله را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند مواد مغذی کلیدی درخصوص تغذیه و خواب سالم و نرمال انگشت‌شمار است. هنگامی که آن‌ها به لیست انواع مواد غذایی گروه نگاه کردند، متوجه شدند گروهی با خواب نرمال بالاترین تنوع تغذیه‌ای و گروهی با خواب کوتاه کمترین میزان از انواع مواد غذایی را در رژیم غذایی شان دارند.

تجزیه و تحلیل افرادی که از خواب کوتاه‌مدت یا بلندمدت برخوردار بودند در مقایسه با افرادی که خواب نرمال و طبیعی داشتند نشان داد افرادی که خواب بسیار کوتاهی دارند کمتر از آب لوله‌کشی، لیکوپن (در غذاهایی به رنگ قرمز و نارنجی وجود دارد مانند گوجه‌فرنگی) و کربوهیدرات استفاده می‌کنند. خواب طولانی با مصرف کمتر کولین (کولین در تخم‌مرغ و گوشت‌های چرب موجود است)، تئوبرومین (در شکلات و چای وجود دارد)، اسید دودکانوئیک (چربی اشباع‌شده) و کربوهیدرات و مصرف بیشتر الکل در ارتباط بود.

از نتایج دیگر این تحقیقات این است که خواب کوتاه با افزایش وزن و چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی مرتبط است. البته افرادی که بیش از حد طولانی می‌خوابند به سایر مشکلات مربوط به سلامتی مبتلا می‌شوند. اگر شما به دنبال راه‌حلی برای تجربه یک خواب راحت در شب هستید این مطالعه تاحدودی کمک می‌کند. به تنوع غذایی و ارزش مواد غذایی که انتخاب می‌کنید، توجه داشته باشید.