۱۲ بهمن ۱۳۹۸
بهمن ۱۲, ۱۳۹۸

بیست و شش مهارت مقابله با استرس

بهمن ۱۲, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

بیست و شش مهارت مقابله با استرس

دنیای امروز، دنیای سخت کار کردن و تلاش مستمر است. در محیط های کاری گوناگون، ما با انواع مشکلات و دغدغه ها روبرو هستیم. همه ی این مشکلات دست بدست هم میدهند تا استرس های مختلف را در زندگی تجربه کنیم؛ استرسی که عامل بسیاری از بیماری هاست. ولی برای مبارزه با استرس که در دنیای امروز اجتناب ناپذیر به نظر میرسد ، چه باید کرد؟


برای مقابله با استرس ها یا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که شیوه مدیریت صحیح، آنها را به ما می آموزد. با رعایت و بکارگیری این روشها، می توانیم علاوه بر حل یا کم کردن مشکلات به آرامش پایدارتری دست یابیم و استرس خود را کنترل کنیم:

۱- به خداوند توکل کنیم.

توکل به خدا یکی از راههای کاهش استرس است. وقتی انسان یاد خدا را در دل خود زنده نگهدارد و ارتباط روحی و معنوی بین خود و خدا برقرار کند، به آرامش عمیق، همراه با خشنودی می رسد و با توکل به خدا از هرگونه استرس و اضطراب و فشار روانی رها می شود.

۲- زمانی برای آرامش در نظر بگیرید.

فرقی نمی‌کند که سه بار در هفته به باشگاه ورزشی بروید، آخر هفته‌ها پیاده‌روی کنید، یوگا تمرین کنید یا شبی یک ساعت کتاب بخوانید؛ شما نیاز دارید که زمان و فضایی را برای آرامش ذهن خود و دور کردن افکار منفی در نظر بگیرید.

۳- مدیتیشن کنید.

همه ما مدیتیشن را انجام نمی دهیم اما دلیل آن این است که فواید آن را نمی دانیم زیرا با دانستن فواید آن قطعاً به آن روی می آوریم. مدیتیشن به ما فرصت این را می دهد که از راه مثبت نفس بکشیم و دم و بازدم مناسبی داشته باشیم. این نفس کشیدن مناسب، احساسات مغزی را از ما دور می کند که این موضوع کافی نیست. نفس های عمیق به ما کمک می کند که ضربان قلب خود را پایین بیاوریم و با نشانه های استرس مبارزه کنیم. همچنین ذهن فرد را از چیزی که باعث استرس شده شفاف می کند و آن را در ذهن او کوچک می کند.

۴- عوامل استرس زا را کم کنیم.

عوامل بی شماری ممکن است باعث استرس ما شوند. که باید این عوامل استرس زا را شناخته و سعی کنیم از زندگی خود حذف کنیم. برای مثال، اگر شلوغی موجب ناراحتی ما می شود، زمانی را برای خرید انتخاب کنیم که خلوت باشد.

۵- خواب کافی داشته باشید.

به اندازه کافی خوابیدن باعث می شود که در طول روز انرژی لازم را داشته باشید و همچنین می تواند به شما کمک کند تا با استرس روزانه خود بجنگید. یک چرت کوتاه مدت می تواند بدن شما را ریست کند و بدن ما هنگام خواب تمام علت های استرس را خاموش می کند.

۶- موسیقی را فراموش نکنید.

چیزی را امتحان کنید که به لحاظ روانی، استرس را در دوردست‌ها نگاه می‌دارد. موسیقی یکی از بهترین روش‌ها برای آرام‌سازی و از بین بردن استرس است و در همه گروه‌های سنی، اقشار جامعه و هر نوع جنسیتی کاربرد دارد. موسیقی‌ای را انتخاب کنید که بر شما تاثیرگذار است.

۷- مطالعه کنید.

خواندن روشی خوب برای از بین بردن استرس است. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که شاد و پرنشاط هستند، کتاب‌های کمیک، رمانتیک یا هر چیزی را که به شما احساس خوبی می‌دهد انتخاب کنید. علاوه بر این‌ها می‌توانید از کتاب‌های مذهبی یا معنوی هم در زمینه کمک بگیرید؛ هر کتابی که پیامی مثبت و نیک درباره مردم یا جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، بدهد.